טרוניק - חנות סלולר ומעבדת תיקונים בישפרו סנטר מודיעין

SAMSUNG | APPLE | XIAOMI | OnePlus | Pixel


סל קניות
0item(s)

אין מוצרים בעגלת הקניות.

שבעה טיפים למערכת סאונד טובה יותר


התקנה של מערכת סאונד זה לא בדיוק פיזיקה גרעינית, אבל רוב האנשים עושים קיצורי דרך ופשוט מחברים הכול ומשאירים את זה פשוט ככה.
כדאי לזכור שכל חדר משפיע על הסאונד באופן שונה, ויצרני הרסיבר לא יודעים באיזה סוג רמקול אתם משתמשים.

בכדי להפיק את המירב ממערכת הסאונד שלכם, לפניכם יש מעט עבודה,  להלן שבעה טיפים אשר יעזרו לכם להתחיל.

 

1.  מומלץ לוודא שההגדרות תקינות

רסיברים A/V ומעבדי סאונד מודרניים רבים מגיעים עם מיקרופון כיול ואשף התקנה אוטומטי. באמצעות שימוש  בצלילים בוחנים, צמד החמד הזה "יאזין" לרמקולים שלכם ויכוון אוטומטית את ההגדרות המתאימות ביותר לאקוסטיקה של החדר ולרמקולים שלכם. אבל, חלק מתוכנות הכיול האלה יעילות יותר מאחרות, ולרסיברים רבים, ישנים יותר, אין אותן כלל. ולכן, חשוב לוודא שהרמקולים שלכם מותקנים נכון בתפריט התצורה של הרסיבר שלכם. אל תניחו שהמיקרופון והמחשב חכמים יותר מהאוזניים שלכם.
 

רמקול רצפתי פריגדמה

2. הגודל קובע

הדבר הראשון שצריך לבדוק כשמתקינים רמקולים, הוא הגודל. המושג עצמו משתנה בין הרסיברים, ויכול להיות "גודל הרמקול" או "סוג הרמקול". הדבר החשוב שיש לציין, זה שלמעשה הסימן על הרסיבר מתייחס לגודל הדרייבר (וגם זה יכול להטעות), ולא לנתונים הפיזיים של הרמקול. השאלה שאתם בעצם עונים עליה היא: האם הרמקול הזה יכול להתמודד עם איתות בטווח מלא (20Hz-20kHz) או שנדרש סיוע של סאבוופר כדי ליצור את הקצה הנמוך?

למרות שקיים דיון בנושא, ההנחיה הבטוחה הנפוצה ביותר היא להתקין את כל הרמקולים שלכם – לא משנה איזה סוג – בהתאם לגודל קטן ולהתקין תדר מוצלב שקרוב ביותר לקצה הנמוך של תגובת תדר הרמקול. קחו כדוגמה רמקול רצפתי  מסוג מוניטור 7 של פרדיגמה, שיש לו תגובת תדר רשמית של ±2 dB מ-  54 Hz – 20 kHz. למרות שמדובר ברמקול גדול יחסית,  הסאונד הטוב ביותר יופק אם הוא יותקן כקטן באמצעות הצלבה של  60Hz. בצורה זו, הסאבוופר ידאג לכל מה שמתחת ל- 60Hz והמוניטור 7 יכול להירגע בזמן שהוא מפיק כל צליל בין 60Hz ל- 20kHz.
 

3. אל תחששו להצליב

אם נמשיך עם הדוגמה הקודמת של מוניטור 7 של פרדיגמה, זכרו גם שלכל חדר יש מאפיינים מיוחדים, ועל בסיס העובדה שפרדיגמה מצהירה על "הארכת תדר נמוך" של 41 Hz עבור מוניטור 7, שווה להתנסות עם הצלבה של  50Hz אם הרסיבר שלכם מאפשר זאת. רמקול לוויני ורמקול מדף בהחלט ידרשו התקנה לפי גודל קטן ותדר הצלבה בין 80Hz ל- 120Hz. קראו את מדריכי ההפעלה של הרמקולים שלכם כדי לבדוק מהי תגובת התדר הרשמית שלהם, ואולי גם תגלו שיצרנים ממליצים על תדר הצלבה מסוים. קחו רצף בס מדיסק DVD או בלו ריי מועדף עליכם, ושימו אותו על לופ. התנסו ברצפי הצלבה שונים וראו איזה מהצלילים טוב יותר. THX ממליצים על  80Hz, אך זה תלוי ברמקולים ובחדר שלכם, ייתכן ש60Hz או 70Hz יביאו לתוצאות טובות יותר.

 

4. השניים טובים יותר מאחד

יש שורה מצוינת בסרטון הלא מוערך של רוברט זמקיס, 'קונטקט', כשג'ון הארט בדמותו של דר' האדן חולקת את הכלל הראשון של הוצאות הממשלה עם הדמות של ג'ודי פוסטר, אלי: “למה לבנות אחד כשאפשר לבנות שניים במחיר כפול?” כשזה נוגע לסאבוופר, ואיכות הבס במערכת הקולונוע הביתית שלכם, דר' האדן פוגע בול: שניים טובים יותר מאחד.

היה דיון רב סביב הכמות הנכונה של סאבוופרים בשביל מערכת קולנוע ביתית, ואיפה צריך למקם אותם. בעוד שמחקרים מסוימים טענו שהתשובה היא ארבעה, כשאחד ממוקם במרכז כל אחד מארבעת הקירות – הדיעה הרווחת היא ששני סאבים יכולים להגיע לתוצאה די טובה, ללא כאב ראש כלכלי או לוגיסטי. מיקום סאב בכל אחת משתי הפינות הקדמיות היא דרך מצוינת לאזן את תגובת הבס וליצור קצה נמוך עיקבי ודינאמי יותר. הכניסו מפצל Y ממש לפני הסאב הראשון וחברו את הכבל של הסאב השני לרגל השנייה של ה-Y.
 

5. הגדרת רמות

לפני שאנחנו עוברים הלאה מכיוון הגדרות הרסיבר, ודאו שרמות הרמקול מוגדרות כהלכה. זהו דבר נוסף שאפשר להגדיר אוטומטית בעזרת מיקרופון כיול, אם הרסיבר שלכם מגיע עם אחד כזה, אבל הדרך היעילה ביותר להשוות את הרמות היא לעשות זאת בעצמכם עם מד רמת לחץ צליל (SPL). יש להחזיק את המד בגובה האוזניים שלכם בזמן ישיבה, להשתמש בדיסקים שונים לכיול כדי להשמיע צלילי מבחן בכל ערוץ ולכוון את רמות הרמקול עד שמקבלים אותה תוצאה במד עבור כל רמקול. ככה תוודאו שהצליל יהיה חלק ועקבי יותר, כשאפקטים של מוזיקה או סרטים יתפרשו לאורך שדה הסאונד.
 

6. מראה, מראה שעל הקיר

כשהסאונד יוצא מהרמקול, הוא מתפזר בתוך החדר ומוחזר מכל מה שהוא פוגש בדרך. באופן לא מפתיע, הסאונד שמגיע אליכם ישירות (סאונד ישיר), מגיע מהר יותר מהסאונד שקודם מוחזר מהקירות הצדדיים. העיכוב או ההד הקטנטן הזה, יכולים לפגוע באיכות האודיו של החדר. כדי להקהות את החדר, הכי טוב להוסיף אמצעי ספיגה למיניהם כמו מדפי ספרים, וילונות, לוחות ספיגה וכד', בנקודות ההחזרה הראשונות. כדי למצוא את נקודות ההחזרה הראשונות, תצטרכו חבר ומראה. התיישבו במקום העיקרי שבו אתם מקשיבים בדרך כלל למוזיקה ובקשו מחברכם להחליק מראה לאורך הצד הימני של הקיר עד שתראו את את הרמקול הקדמי מציץ במראה. סמנו את הנקודה וחזרו על הצעד הזה גם עם הצד השמאלי בקיר. אם תשימו משהו סופג במקומות אלה, זה יעזור להקהות את האקוסטיקה של החדר שלכם וישפר את איכות האודיו.
 

7. לא לשכוח את הלוסלס!

כדי לוודא שאתם מנצלים את האיכות הגבוהה ביותר של סאונד מדיסקים הבלו-ריי שלכם, תמיד בדקו  שבחרת באופציה של סאונדטרק לוסלס (Lossless Soundtrack). בימים אלה, רוב הדיסקים כוללים DTS-HD Master Audio, אבל אפשר גם למצוא בחלק מהדיסקים Dolby Digital TrueHD ו-KPCM לא מכווץ. כמו כן, חלק מהדיסקים מסוג בלו-ריי היותר ישנים, כמו "באטמן מתחיל" ו"האביר האפל", מגיעים עם Dolby 5.1 הסטנדרטי. במקרה של שני הסרטים האלה, יש לנווט בתפריט הפופ-אפ כדי להפעיל את הלוסלס סאונדטרק מסוג Dolby TrueHD, ההבדל דרמטי ולא זניח!

אם יש לכם רסיבר A/V חדש יותר עם קידוד DTS-HD Master Audio מובנה, הגדירו את פלט האודיו של נגן הבלו-ריי ל'ביסטרים' ואז אתם אמורים לראות אור או כיתוב על המסך הקדמי של הרסיבר, וזה יאשר לכם שאתם אכן מאזינים במצב של DTS-HD Master Audio. אם מופיע רק "DTS”, אולי תצטרכו לנתק או לכבות את ערוץ האודיו השני בתפריט ההתקנה של נגן הבלו-ריי שלכם. משתמשים בו במצבים הכוללים פרשנות בוידאו של תמונה בתוך תמונה (PIP), שבהם הנגן למעשה מספק שני פסקולים באותו הזמן. וגם אם לא צופים בוידאו כזה עם פרשנות כרגע, נגנים מסוימים לא יכולים לעבור למצב של "ביסטרים" בלוסלס סאונדטרק, אם האודיו השני מופעל בתפריט. קראו את מדריך ההפעלה לקונה, כדי לבדוק איך צריך להגדיר את הנגן לפלט של אודיו לוסלס.

זיכרו! אחד הדברים החשובים ביותר בכל מערכת סאונד איכותית, היא רכישה של כבלים באיכות גבוהה. אצלנו בטרוניק ניתן לרכוש כבלים איכותיים

 

אנה רומנוב , צוות טרוניק